Sidi-Ifni

Vr.27-2-2015

Vanmorgen om 7.30 moesten de ev. te vullen gasflessen klaar staan,en de was zakken.

De was kun je laten wassen en strijken voor 70DH,morgen wordt het weer bezorgt.

8.30 vertrek met de busjes naar Marrakech.Meer dan 2 eeuwen was deze stad op de kruising van de Sahara,de Atlas en de grote Atlas,het middelpunt van een groot rijk.

Het is bewolkt en fris als we met onze gids bij de Majorelle tuin arriveren,het is een klein paradijs in de Ville Nouvelle,in art deco steil,met pergola’s en heldere blauwe muren.Er staan 400 soorten palmen,en 1800 cactus soorten,in de vijver groeien waterlelie’s.

Hierna met de busjes naar de Saadische graven,waar de prinsen en hun gemalinnen (deze laatste echter strikt gescheiden van hun echtgenoten)begraven liggen.De graven zijn van de 16e tot de 18e eeuw.Pas sinds 1917 zijn deze graven voor het publiek toegangelijk De ivoor kleurige marmeren grafstenen zijn bedekt met arabesken en inscripties.Hierna konden we ons eerst warmen bij een kopje koffie op een overdekt terras bovenin een restaurant met zicht op een paar ooievaars nesten en dat midden in de stad.Daarna bezochten wij het Paleis el Badi.Na het verslaan van de portugezen,tijdens de slag van drie koningen op 4-8-1578 gaf Ahmed el Mansour “de gouden” opdracht tot de bouw van een luxueus paleis.De bouw werd gefinancierd door de portugezen.In 1683 sloopte Mouley Ismail het paleis en gebruikte de materialen voor zijn stad Mekka,alleen de lege kamers van het paleis zijn overgebleven.Hierna loeiden de sirene’s van de minaret’s weer en zag je o.a. op het plein allemaal mannen op een kleedje gaan bidden(schoenen uit)Vanaf nu was ieder vrij om te gaan en staan waar hij(zij) wilden.Na het nuttigen van een omelet berber(om in steil te blijven) was inmiddels het zonnetje doorgebroken en dan is het zo 20 graden,wij liepen  nog even langs de Koutoubia moskee,gebouwd in 1147,deze is later herbouwd in opdracht van Abd el Moumen omdat de gibla(toren) van de eerste moskee niet precies naar Mekka gericht stond.En toen was het zomaar 15.30 en stonden de busjes weer klaar om ons naar de camping te brengen.

Za.28-2-2015

Ruud is vanmorgen om 10.00 uur vertrokken met nog 1 man en 7 dames voor een cursus marokaans koken,erg leuk en lekker,de lerares had echter nog nooit meegemaakt dat er mannen mee deden want de marokaanse man doet nooit iets in de keuken.

Ik moest mijn “zakgeld” verdienen een heitje voor een karweitje.Dus de camper vanbuiten gesopt.Vanmiddag om 13.30 gaan wij ook naar de stad.Met een gids bezoeken wij het museum van Marrakech,om daar te komen moeten we eerst door een doolhof van soeks(echt hier kun je verdwalen)de brommers rijden je zowat voor de sokken.

Het museum is gevestigd in het Dar Menebhi een paleis dat aan het einde van de 19e eeuw gebouwd is.Het heeft de stijl van een moors huis.Het bevat voormalige gebruiks voorwerpen,zuid marokaanse sieraden en tibetaanse gewaden.17 & 18 de eeuws keramiek,ook waren er enkele mooi bewerkte berber deuren.Vlakbij om de hoek ligt de Medersa Ben Youssef een koran school de grootste van Maghreb,half 14de eeuw gesticht.het kan 900 studenten herbergen.Het is eveneens een moors ontwerp geplaveit met wit marmer met een bassin in het midden.De mooie mihrah is versiert met gekaligraveerde  verzen uit de koran. Tot slot bezoeken we het foto museum wat een beeld schetst van de periode 1870 -1950 van Marokko.Dan weer helemaal terug naar de Place Jemar el Fna,het kloppend hart van de stad,hier gebeurt het allemaal.Het maakt zich al op voor de avond,overal worden etens stalletjes opgebouwd en op stukken plastic een uitstalling gemaakt van(goed bedoelde rotsooi voor achter de rodondendron

Wij gaan naar het restaurant,Ruud zegt ik heb geen voeten meer over zo meteen vallen ze eraf.Na het diner nog even  Marrakech bij avond bekenen(je kunt over de mensen hoofden lopen) wij zijn blij dat we de rust van de camping weer op kunnen zoeken.

Zo.1-3-2015

Vanmorgen om 8.00 uur vertrokken,eerst weer Marrakech doorkruizen en vervolgens door 30km vlak land voor we de bergen bereiken.Onderweg hele velden met paarse bloemmetjes.Na een half uur breekt ook de zon door,dan warmt het snel op want het was vanmorgen maar 7 graden.We rijden de R203  een weg door de bergen met dorpjes met lemen hutjes,we passeren een overnachtings plaats van een kamelen karavaan,deze staan rustig te grazen en te drinken.Er wordt druk aan de weg gewerkt,hele stukken weggeslagen,of de berg is aan het schuiven gegaan.Het ontluikende groen aan de bomen en de bloeiende amandelbomen is prachtig.We bezoeken de Tin Mal moskee,deze zijn ze aan het restaureren.In 1153 gebouwd,er was hier rond die tijd een stad met 16000 inwoneners,hier langs liep de enigste verbindings route vanuit Maurotanie naar het noorden.De karavanen die er passeerden gebruikten het ook als pleister plaats.in 1276 is het door de opvolgende dynastie verwoest en de bevolking uit gemoord.Nu wonen er in de 5 omliggende dorpen totaal circa 1000 mensen.Om 12.00 uur zijn we op de Tizi-n-Test pas 2100m hoog ,deze pas is in de jaren 30 van de 20ste eeuw aangelegd door de fransen,onderweg veel verlaten kasba’s hoog op de kale bijna paarse rotsformatie’s,in de 19de eeuw behoorde deze aan de Goundafa’s een machtige berber stam die de toegang tot de pas beheert.Tijdens de afdaling heb je een magnefiek uitzicht op de sousvlakte  en de heuvels met arganta bomen 200m lager.Via de N 10 naar Talinouine,zeker 25 km waren wegomleggingen veelal over aangestampt leem of door een rivier bedding.Hier komt de safraan vandaan,een kruide achtige bolplant die groeit op een hoogte van 1200-2000m rond deze plaats wordt ong.6km2 verbouwd door verschillende familie’s.Het oogsten is een zeer nauwkeurig proces,het is een paars bloemmetje met rode stempels(dat is waar het om gaat)deze worden gescheiden van de plant.Na het drogen leveren 100.000 bloemen 1 kg safraan,terwijl  slechts 1 gram voldoende is om 7 lt. Vloeistof te kleuren.Om 15.15 op de camping met 25 graden aardig warm geworden.

Ma.2-3-2015

Om 8.30 vertrokken,tanken en dan binnendoor over de R106 eerst naar Igherm.We rijden eerst door een woestijn achtig gebied dat langzaam heuvelachtiger wordt met meer vruchtbare grond met akkertjes bevloeit door het water van de rivier.De afgelopen maanden heeft het hier flink gespoeld,grote duikens  en stukken brug liggen verpulverd als koek.Weer div.wegomleggingen danwel over de duiker door de rivier die hier overheen stroomt.Je kunt je een beetje voorstellen met wat voor geweld dat hier heeft afgespeeld en hele dorpen van de buiten wereld afgesneden.We klimmen van 1100 naar 1657 tot 1800m hoog.We drinken koffie op een plateau waar 2 vrouwtjes met een cikkel in de handen de bloemetjes afsnijden om die vervolgens in de tassen op hun rug te doen,even verderop staat een ezeltje,dan hebben ze geluk(een ezel kost tussen de 150 en 300 euro)anders moeten ze de tassen op hun rug door de velden naar het dorp brengen.Water moet gehaald worden bij de gemeenschappelijke pomp.In een bergdorpje dat wordt bewoond door de Oukensousstam,dat bekend staat om zijn dolken en geweren,vrouwen in het zwart,gesluierd en opgesmukt met prachtige gekleurde sjalen is een groenten kraam,we stoppen,voor ik naar buiten ga moet ik eerst mijn broeks pijpen aanritsen anders vertoon ik onzedelijk gedrag.We kopen 2 kg sinaasappelen,1 kg mandarijnen,2 kg tuinbonen,1 kg tomaten,1 kg uien,1 kg wortels en een paprika voor de somma van 36 DH = 3 euro 60 volgens mij was ik voor die man de grootste klant van de dag.Lunch op een prachtige plek in de dessert,met heel veel verschillende soorten bloemetjes waar groeit dit van?Onze reisleider had gewaarschuwd voor slecht wegdek,maar ze zijn er mee bezig vertelde hij.Op een gegeven moment staat er een auto in de tegengestelde richting vastgereden in een berg grint midden op de weg,hij gebaart ga maar achteruit en neem die baan maar,dat was een geprepareerde vaargeul zal ik het maar noemen net breed genoeg voor de camper.

Aldus geschiede maar de rit is prachtig en dan neem je dat soort dingen op de koop toe.

We zijn wat vroeg dus besluiten we een stop in te lassen om wat te drinken en onderwijl de tuinbonen voor het avondmaal te doppen.De camping ligt net voor Tafaroute in een bergketen met prachtige bergen die veranderen van kleur bij de ondergaande zon van rose naar een rode goed.Hier staan we 2 nachten,het is inmiddels 28 graden en geen wolkje aan de lucht.

Di.3-3-2015

Tafaroute ligt op 1200m ondanks dat heet het toch dat het ligt in de Ameln vallei.

De huizen zijn in vierkante blokken gebouwd,om de ramen en deurkozijnen is een rand  aangebracht met witkalk.De mensen komen uit de familie Ameln,een van de 6 bekenste stammen in de anti- Atlas,het zijn heel goede handelaren.

Om 9.00 uur worden we opgehaald met 4x4 auto’s, 4 personen per auto,de rit gaat eerst naar de rots formatie wat volgens hun uitbeeld de hoed van Napolion(je moet wel goede fantasie hebben)de reis wordt vervolgd door een droog en ruig landschap naar de beschilderde rotsen.1984 heeft de belgische kunstenaar Jean Verame deze rotsen beschilderd met 20.000 liter verf,afschuwelijk het moest verboden worden zo de natuur te verkrachten.5 km verder een panorama stop,(je kijkt uit over de ameln- vallei en in de verte verschillende berber dorpjes) voor we door gaan over de berg,als je deze dan afrijd sta je zomaar in een oase met palmbomen,het is alleen jammer dat door de wateroverlast van de afgelopen maanden er heel veel schade aangericht is.Je kunt zoals wij hier nu zijn,bijna geen wind en een heerlijk zonnetje, het je bijna niet indenken,ondanks dat is het zeer de moeite waard,met een kopje koffie erbij en dan genieten.De tocht wordt vervolgt over zandwegen en door rivier beddingen.We gebruiken de warme lunch bij een weduwe,haar man heeft vorig jaar een eenzijdig ongeval gehad,hij reed op een brommer met een sjaal om zijn nek,deze is tussen de spaken gekomen en zo heeft hij zich zelf opgehangen.De gidsen uit de buurt proberen met hun toeristen bij haar te gaan eten zodat de weduwe met 4 jonge kinderen een inkomen heeft.De familie waardeert het zeer en komen ook bedanken, en zijn erg blij.  De weg terug was een regelrechte Parijs-Dakar rally,de stof wolken vlogen om je oren,de chauffeur’s hadden flink het gas erop,dat moest ook wel want anders kom je niet meer uit de rivier beddingen,ook in de dorpjes weer veel schade,hele funderingen onder huizen weggeslagen en grote stukken weg.Dan wordt het met een shovel maar weer eeen beetje “geegaliseerd” en karren maar weer,hopelijk geen tegenligger en anders overhangen in de berm.Als je nog geen wandelende nieren hebt,kun je ze hier van krijgen.Ruud zegt al,ik hoop niet dat mijn niersteen hiervan aan de wandel gaat.

Onze chauffeur Hassan is geboren in de woestijn,zijn ouders zijn nomaden en trekken nog steeds met de karavaan door Marroko,hij is ook een nomade maar dan in een 4x4 hij trekt overal naartoe waar werk te vinden is.Het was een lange maar vruchtbare dag veel indrukken opgedaan,bij een glaasje relativeren,dan nog een brieving betreffende de wijzigingen in de route voor morgen(ook weer delen weggeslagen door het water) en dan hebben we het wel weer gehad voor vandaag.

4-3-2015

Vandaag gaat de reis door de heuvels van de sousse langs Ida ou Goumar.Wat opvalt is dat er in deze streek veel minder plastic in de natuur zowel als in de straten ligt.In de velden staan groepen met bijen kasten.De vrouwen dragen hier witte sluiers i.p.v.zwarte.Dehuizen hebben hier stalen deuren met motiefen erin,soms in verschillende kleuren ingevult.Koffie op de col der Kerdous op 1100m.We zakken af naar Tiznit met menig haarspeld bochtje,motor rijders passenen ons echter wel op cross motoren.Het is 11 uur maar de temperatuur is al opgelopen tot 25 graden.We hebben de eerste klaproos velden gezien.Tiznit een stad waar bekende vaklieden nog steeds werken met zilver,zoals ooit de joden deden.Ze maken grove Berber sierraden,dolken en sabels met ingelegde handvatten.We gaan eerst inkopen doen,hier in het zuiden kennen ze geen Marjana’s of Carefour’s meer.Hier verstaan ze onder een supermark,enkel droogwaar,zuivel en vlees.De groenten en het brood moet je in de soek kopen.De thermometer staat echter op dit moment op 32 graden,daar zijn wij niet op gebouwd.We lunchen en vervolgen dan onze weg naar Sidi-Ifni verder over de R104,als we bijna bij de kust zijn hangt er een wolk van rook?Als we aan de kust arriveren blijkt het zee mist te zijn.Uit de documentatie vernemen wij dat dit hier vaak voorkomt.Om 1500 uur komen wij aan bij de camping,wij hebben geluk want er waren hier 3 camping’s maar met het noodweer van december zijn er 2 weggeslagen,niet die van ons.De temperatuur is hier gedaald naar 18 graden(door de mist)

5-3-2015

Sidi-Ifni de stad was vroeger een spaanse enclave.Gelegen op de top van een rots plateau aan de oceaan.Het is een mix van kolonoale stijl en spaans-Berber art deco het geeft de stad een ongewoon aanzien.Vandaag een “rust dag”,Ruud gaat een lekker broodje voor mij bakken en ik sop de camper vanbinnen uit.Na de koffie naar boven het plaatsje in,er is erg veel bedrijfigheid.De advocaat is op maar de slagroom nog niet,we hebben een goede nieuwe combinatie gevonden,wij kopen aardbeien erbij.Een paar foto’s geschoten en weer div.bloemetjes,je blijft je verbazen over de verscheidenheid hiervan.Postzegels en kaarten gekocht,meteen beschreven en voor de kleinkinderen op de post gedaan.Terug op de camping is het alles mag niets moet,lezen,puzzelen en een kopje thee met wat lekkers wat we vanmorgen gekocht hebben voor wel 30 cent mmm.Om 16.30 brieving want er zijn weer div.wijzigingen in de route vanwege u raad het al,de wateroverlast van December.Om 18.45 verzamelen(met zaklantaarn) en dan gaan we uit eten bij restaurant Bellevu.

1. John en Corrie:
    5 maart 2015
    Wat een lekker weer hebben jullie
    Ruud moeten we reserveren voor een avondje Marokaans eten??
  2. Tonny en Cornelis:
    5 maart 2015
    Wij smullen niet van de aardbeien maar wel van jullie verhalen.Heel leuk om te lezen en wat lekker die temperaturen.Worden haast jaloers.Geniet lekker verder van al het moois.Groetjes vanuit Nes.
  3. Tonia en Aad:
    5 maart 2015
    Leuk verhaal weer, ik denk dat de tijd vliegt bij jullie! Hier begint het voorjaar morgen een beetje, kunnen we lekker fietsen.
  4. Rob & Noëlle:
    6 maart 2015
    Herkenbare verhalen! Door jullie verslag staan wij te popelen om ook weer op pad te gaan.
    Al een tajine aangeschaft voor thuis?
    Geniet ervan,
    Noëlle en Rob.
  5. Aria:
    6 maart 2015
    Leuk jullie te volgen. Ik wil ook graag en van jullie verhalen word ik alleen maar enthousiaster. Nog veel plezier!
  6. Paul:
    7 maart 2015
    bij deze zijn jullie uitgenodigd om marokkaans bij ons te komen koken.
  7. Bep:
    8 maart 2015
    Heerlijk , leuk om jullie verslag te lezen en ook de foto,s te bekijken. Neem voor thuis vast Marokaanse kruiden mee.
  8. Ria en Dick:
    8 maart 2015
    Weer een prachtig verslag van jullie belevenissen.
    Als ik lees wat er aan cultuur te zien is denk ik even aan de beelden op tv.waar we zien is hoe gekken eeuwen oude cultuur volkomen aan het slopen zijn. Je kan er met je verstand niet bij..Jullie hobbelen lekker door. Best lekker het zonnetje toch? Stoer van Ruud de kooklessen..en Riek maar werken voor een heitje;-) Maar goed dat alles zo goedkoop is. Al met al doen jullie veel indrukken op en het is te merken dat jullie genieten. Dank voor dit stukje van de reis en de mooie plaatjes die het nog meer kleur geven. Groet en rustig aan verder maar.
  9. Ineke Huijg:
    Hallo Riek en Ruud,

Een wat late reactie er was wat misgegaan met de mail.
    Heerlijk die indrukken die jullie opdoen van het leven daar in Marokko.
    En het lekkere weer.
    Bij ons was het vandaag zondag heerlijk weer.Ik heb in de tuin gewerkt lekker in het zonnetje.
    Nu Ruud jij mag koken dat is wel aan jouw toevertrouwd he Riek?

groetjes,
    Ineke.
  10. Peter en Wilma:
    9 maart 2015
    Wat een avonturen weer!
    Ruud, ook bij ons mag je komen koken of ga je thuis voor je vrienden en familie een workshop koken geven?
    Geniet en we spreken elkaar weer.