Marokko reis van Riek & Ruud

12 maart 2015 - Ouahat Sidi Brahim, Marokko

Vr.6-3-2015

Dit was het laagste punt van onze reis in Marokko,vanaf hier gaan we naar boven en land inwaards.Als we om 9.00 uur vertrekken is het al 24 graden.Wij gaan vandaag proberen een eigen route te rijden i.p.v. rechtsom gaan wij linksom naar Tiznit.Net voorbij Mirleft is er een prachtig uitzicht punt ook meteen maar even koffie gedronken.Wanneer we door rijden zien we aan de kust diverse campers staan,nieuwsgierig als we zijn gaan we er op af.Het is een free camp,voor een mooie poort als wij deze door lopen komen we in een oud vissers haventje,de bootjes liggen reeds op de kant en de vis ligt in de “winkel”in het ijs.Wij willen wel vis maar gefileert,geen probleem,welke?,tong 2x even wegen dat is dan € 2.40,opa wordt even opgetrommelt,hij gaat met de visjes de rotsen af naar de zee,in een poeltje tussen de rotsen fileert hij de visjes onder de wakende ogen van div.poezen en vogels.Zo nog even naspoelen in het zakje en klaar(is Kees).We rijden verder langs de kust tot Aglou.vandaar landinwaards naar Tiznit,een klein stukje de N1 om na 9 km rechtsaf de 1007 op te gaan,we passeren een cactus labaratorium(ik wist geeneens dat dit bestond)

De weg loopt langs Barrage Youseff ben Tachfine(dat is een stuwmeer)hier maar even lunchen,de temperatuur is inmiddels gestegen naar 35 gr.Nog een paar dorpjes en dan belanden we weer op de N1 voor een klein stukje.Ho links een stalletje met sinaasappelen,3 kg voor € 1.50,we kunnen er weer even tegen.In Massa loopt net de moskee uit(het is vrijdag) dus iedereen op zijn “paasbest”,veel in het wit.Ik probeer stiekem wat foto’s te nemen we zien wel wat er van overkomt.Nog 14 km naar de kust,we rijden even fout en komen dan 2 kudde’s dromedarissen tegen,ook wat kleintjes erbij en 1 witte.In Sidi Ouassay aangekomen op het strand hebben we een mooi plekje,snel de “wasmachine”achter uit de auto gehaald,even spoelen en drogen maar.We lopen een stukje langs de branding,de temperatuur is hier gedaald naar 25 graden, warm zat.Als ik nog even over de rotsen naar de vissers wil zegt Ruud,mijn best maar ik wacht hier.Au stoot flink mijn teen en bloeden,even afspoelen in zee,ik let niet op,een golf en mijn korte broek is nat tot aan het kruis.Nu dan heb je wat uit te leggen als je weer op de camping komt.We eten de laatste sla uit Spanje met gebakken aardappelen,Ruud bakt de verse visjes en dan toe aardbeien met slagroom daar kan geen restaurant tegen op.

Za.7-3-2015

Vanmorgen vertrek ik om 8.00uur met een deel van de groep per taxi naar Parc national Sous Massa.Het park is in 1991 gesticht en strekt zich uit langs de oevers van de Wadi Massa.Een deel is toegangelijk voor het publiek,op de andere delen graast vee.Ook hier weer vanwege het slechte weer grote delen van de oevers weggespoeld.We komen een struik tegen waar jonge en gedroogde “peulen

“aan hangen,als je zo een gedroogde open maakt kijken je net rode oogjes met een zwart stipje aan,heel grappig.In dit deel van het park zijn 5 dorpjes,de mensen doen veel aan irigatie,met een motor pompen ze water uit een wel,dit wordt getransporteerd via een flexibele slang met gaatjes,wanneer het klaar is rollen ze deze weer op voor het volgende veld.Het is voor de mensen een behoorlijk eind over de weg om in een ander dorp te komen,daarom ligt er in de rivier een roeiboot,en kan men zo oversteken.Onderweg spotten we de volgende vogels,Bull-Bull,house bunting,kuif leeuwerik(die zie je vrij veel zo schattig met een pluimpje op zijn kop)Hans en ik blijven op een gegeven moment achter om nog wat foto’s te nemen als achter ons met een donderend geraas een ezel van de berg af komt dennderen,wij staan stijf van schrik.Hij kijkt ons aan (met zo’n domme blik) laat zich vervolgens vallen en gaat liggen rollebollen in het zand.Verderop kwamen we de redstar vogel tegen,deze zuid afrikaanse vogel komt alleen hier voor,de ornitologen komen zelfs hierheen om hem te spotten.Hij zong een hele mooie aria voor ons.Daarna kwam er een steenuil in beeld,hij bleef heel fotogeniek zitten.Aan de oever van een zandbank zat een groep marokaanse aalscholvers,deze hebben een rode bef.En tenslotte nog een visarend en uiteraard veel meeuwen en trotel duiven.Via het strand het duin over naar de koffie en weer terug met de taxi’s(wel grappig allemaal peugeot familiair,die hebben wij vroeger ook gehad)

Terug op de camping was Ruud druk geweest,bedden afhalen,wassen in de wasmachine op de camping,drogen en weer op bed,wat een kanjer he.Bij de thee de route met ev. Toevoegingen bekeken voor morgen,eind van de middag komt er sluier bewolking en koelt het af tot 20 graden,toch nog lekker.

Zo.8-3-2015

Strak blauwe lucht als we vertrekken,eerst weer terug naar de N1 richting Agadir,we zijn nog geen 5 minuten onderweg of we staan stil,een kudde schapen en die nemen gewoon voorrang.Je ziet langs de rivier wat akkerbouw maar voor de rest is de grond een en al keien,daar kun je niets mee beginnen.Bij de mensen op het erf hoor of zie je soms een koe staan.Het zijn verder kudde’s schapen of drommedarisen .Via de N8 slaan we af naar de grotten van Win”tmdoum,het zijn de meest uitgebreide grotten van Noord Afrika,men is bezig ze toegangelijk te maken voor toeristen.Als wij echter na 9 km boven komen moet de rest van het traject met een ezel of te voet afgelegt worden.Aangezien we hier de enige buitenlanders zijn en Ruud het niet zit ,zitten wordt het lunchen en omdraaien.Overal staan weer de Argan bomen,die zijn niet alleen ecologisch maar ook economisch belangrijk.Het hout is zeer hard en wordt gebruikt voor houtskool,de blaadjes voor het vee(geiten en kamelen)De vrucht geeft vitamine rijke olie,afhangelijk naar de mate van zuivering,voor cosmetica om zijn hydralerende anti verouderings werking(ik heb het alleen geroken en van de geur trok ik al een zuur gezicht)en in medicijnen,een paar druppels in salade geeft genoeg smaak.Verder over de uitlopers van de hoge Atlas.Dit is het hart van het gebied van de ida Outanne,een groep berbers die traditioneel vooral honing verzamelen, uiteindelijk richting kust via de vallee du paradis,een prachtig rivierdal met veel palmbomen al slingerend door de kloof,bij een uitspanning staan de tafel en stoeltjes in de rivier.Helaas is het vandaag zondag(de marokanen zeggen dat ze daar niet aan doen) maar  ze recreeeren hier in grote getalen,uiteraard de mannen in zwembroek en de vrouwen helemaal ingepakt.Aan de kust gekomen moeten we de N1 op, 18 km. in noordelijke richting.(ook weer zo druk aan het (stenen)strand.In Imi Ouadar 400m. landinwaards bevind zich de camping voor de komende 2 nachten.Bij de ingang kun je voor 80 DH de camper laten wassen,eerst met de hoge druk spuit,dan met sop en vervolgens afspoelen.Ondertussen drinken wij een kop koffie en halen de mail op.De camper staat er weer pico bello bij.

Ma.9-3-2015

Ruud heeft gisteren avond en vannacht lopen spoken met zijn darmen.Hij blijft vandaag bij de camper.Ik ga om 9.00uur met een deel van de groep met busjes naar Agadir.

De oorsprong is niet helemaal duidelijk in 1505 bouwde een portugese koopman een ford ten noorden van de huidige stad.Het werd later eigendom van de koning Manuel 1

van Portugal,die het veranderde in een garnisoens plaats.Tegen die tijd was Agadir al een belangrijke haven geworden op de zeeroutes van Soedan & Guinea.Ook nu nog is de haven heel belangrijk voor de export van ingeblikt vis,citrusvruchten,verse groenten,groente conserven en erts.29 februari 1960 is de hele stad verwoest door een aardbeving.Men heeft de doden laten rusten en ernaast een nieuwe stad gebouwd,alles is dus modern en wit.Wat nog wel voor een deel is blijven staan is de ruine van de oude kasba met een deel(gerestaureerde)stadswallen,gelegen op een berg van 236m. hoog.

Als we naar boven lopen staat boven de ingang van de poort een steen uit 1726 met de tekst:frees god,leven de koning.In het nederlands dus,het schijnt dat wij hier geweest zijn in de tijd van Michiel de Ruyter.Hier vandaan heb je een mooi uitzicht over de haven,in de verte zien we de vissers boten de haven in varen,de klanten staan al te wachten op de kade.Vervolgens de stad in koffie drinken en aansluitend maar het musee Municipal het toont dagelijkse gebruiks voorwerpen afkomstig van de bewoners van de sous vlakte en  de regio’s net boven de sahara.Ook een prachtige collectie berber sieraden.De berbers zijn ook weer opgesplitst in 3 groepen,die van het rif gebergte,van de hoge atlas en van de sahara.De gids gaf daar dan weer informatie over,van hoe de verschillen te onderkennen.Maar overal komt het ei in voor het vruchtbaarheid’s simbool.Hierna ging ieder zijns weeg’s.Ik maakte een site-sieing door het centrum van de stad om tenslotte via de vogeltuin bij het strand te belanden,dan lekker zitten met een broodje en mensen kijken het mooiste wat er is.Om 1400 uur terug,Ruud is gelukkig weer een beetje opgeknapt en heeft wat klusjes gedaan.Om 16.30 hebben we een borrel bij de reisleider hij is vandaag jarig.Om 17.30 haalt Ruud het kippetje op wat hij vanmorgen besteld had,misschien lust hij het vandaag of anders morgen.

Di10-3-2015

Vandaag beginnen we aan de laatste helft van onze reis,dus dat wordt aftellen,maar wel genieten van elke dag.We rijden de N1 in noordelijke richting,dit is onze laatste rit langs de kust van Marokko.Bij Tarmi passeren we een hele grote bananen plantage.Je ziet in de documentatie van Marokko de geiten in de Argan bomen zitten.Maar wij komen ze echt tegen langs de kant van de weg.Ik ben benieuwd hoe vaak of de geitenhoeder het voor heeft gedaan dat ze in de bomen langs de weg deze truc uit moeten halen want dat levert geld op,zodra een auto stopt en men komt er met een camera uit,staat hij met zijn handje klaar.We gaan van de N1 af naar de kust naar Imesouane,de contrasten zijn weer groot er worden prachtige villa’s gebouwd en de eigelijke bewoners zitten onder een golfplaten afdakje,tijdens de koffie beuken de golfen op de kust met hele fontijnen van water.Ze hebben hier geen bleek om de was op te drogen dus hangen ze de was in de bomen of op de struiken.Weer terug via een mooi maar niet meer dan 1 camper brede weg langs de kust,weer terug naar de N1 we komen in Tamanar het “hoofdkwartier” van de Arganolie,overal langs de weg stalletjes hiermee,ze springen nog net niet voor de auto om je tot aankoop te verleiden.Lunch op het strand van Tafelni,Ruud filmt de binnenkomst van een vissersboot,dan gaat er van de kant een onderstel om deze onder de boot te schuiven(een hele toer met die golfen)als het is gelukt komt de tractor en haakt de boot aan om hem op het strand te zetten.Op de terugweg zien we in de duinen hele groepen bijenkasten staan,bloemen genoeg.Om 15.30 op de camping in Idaougourd,lekker rustig in de middle of nower.Nog even een klein wasje en om 1900 uur gaan we met de groep uit eten.

Wo.11-3-2015

Om 9.30 vertrekken we met 4 taxi busjes naar Essaouira.In de 7e eeuw v.C. stichten de Feniciers hier een nederzetting.In de 1e eeuw v.C.maakte Juba II deze tot een centrum van fabricage van purper verfstoffen.De Portugezen vestigden hier een militaire handelspost in de 15e eeuw en noemden die Mogador.De stad zelf werd echter niet gebouwd voor 1760 door de Alawietische sultan Sidi Mohammed ben Abdallah(Mohammed III)die besloot hier een marine basis te vestigen.De stad,haven en de versterkingen zijn gebouwd in de stijl van Europeese forten door Theodore Cornut een bekende franse architect.We beginnen bij de haven,bij de visafslag het is er een drukte van jewelste,vissen in zoveel verschillenden soorten en maten,vele heb ik nog nooit gezien,en dat dit allemaal in zee zwemt ongelovelijk.Er is een smalle doorgang in de vesting waar kleine bootjes bij calamiteiten door kunnen varen en wat ze kunnen afsluiten.Vanaf de stadswallen heb je een mooi overzicht van het gebeuren zowel buiten als binnen de vesting.Verder de gebruikelijke waar,wat er echter uitspringt is de producten van Thuja hout ,een kostbare hout soort met een heerlijke geur,groeit overvloedig in de omgeving hier en is de bron van de welvaart van deze stad.Het is heel compact hardhout vooral de knoest is belangrijk,deze wordt gepolijst en ingelegt met decoratieve figuren in  citroenhout,parelmoer of ebben hout en soms met zilver of koperdraad of splinters kamelenbot.Het hout wordt o.a.gebruikt voor tafels,juwelenkistjes enz.Ook zijn we nog even langs de kaholieke kerk de Notre Dame buiten de vesting geweest.Het is de enigste kerk waar op zondag de klokken luiden,de dienst wordt afwisselend in het Frans,Duits,Engels en soms ook in het Nederlands gehouden.De meeste kerkmeubels zijn gemaakt van Thuja hout.Om 1500 uur terug naar de camping waar we nog even onderuit van het zonnetje genieten en de route voor morgen bekijken.

Do.12-3-2015

Het wordt vandaag een saaie dag,alleen maar hoofd wegen.Er is weinig mogelijkheid om tussendoor te steken,aangezien hier maar 1 kaart hebben van Marokko van 1-1000 000

Ook de navigatie kent niet alle plaatsen aangezien ze op de kaart soms anders geschreven zijn dan wanneer je bij de plaats komt en het naambord leest.Dan combineren wij het maar met boodschappen doen.We gaan namelijk terug naar Marrekech en morgen de hoge atlas over meer het binnenland in,zodat je moet zorgen dat je genoeg voorraad hebt.Deze auto zet je niet overal zomaar weg.Het wordt de Carrefour (want daar kun je namelijk drank kopen)We komen weer (o.a.Kinderen) met ezeltjes tegen die bij de pomp hun flessen gaan vullen met water,en dat elke dag weer.

Dan besef je weer even hoe luxe het is dat je een kraan open draait en er is water.De percelen in dit gebied zijn vaak afgezet met stenen muurtjes het zelfde idee als in Engeland en Ierland ook hier werken ze vaak weer met een irrigatie systeem.Er is veel landbouw de boer loopt achter zijn ploeg welke getrokken wordt door 1 of 2 paarden vervolgens zaait hij de grond in.In de dorpen en net daarbuiten komen we karretjes tegen met een paard ervoor en een huif  op de kar,het geeft een beetje het idee van de quakers in Amerika.Hoe dichter we bij Marrakech komen hoe drukker het wordt,rechts,links inhalen of plotseling midden op de weg stoppen om iemand in of uit te laten stappen,van een 3 baans maken zij een 5 baans weg.Wij verbazen ons allemaal dat het bijna altijd goed gaat,ook met de fietsers en brommers.Wij kunnen bij het winkelcentrum niet in de parkeergarage,ernaast is een braak liggend terrein waar een paar kleine vrachtwagens staan daar zetten we de camper neer.Wat schetst onze verbazing als wij terug komen staat er op een halve meter afstand aan beiden zeiden van de camper een auto geparkeerd(rest van het terrein leeg)de bestuurder van de auto die aan onze duopassagiers kant staat is net uitgestapt,Ruud vraagt kunt u uw auto even verder parkeren ik kan zo mijn spullen niet inladen.Die knul begint druk te doen van wat denk je wel niet je bent hier te gast in Marokko en dan heb jij je maar aan te passen(volgens mij is hij in nederland geweest)2 andere marokanen bemoeien zich ermee en vertellen die knul dat het geen stijl is,maar er valt niet mee te praten en hij loopt weg.Ruud heeft de auto verplaatst en de spullen ingeladen.Over het algemeen zijn de marokanen die we tot nu toe ontmoet hebben zeer vriendelijk.Om 1600 uur op de camping en om 1700 uur brieving jullie voelen het al aankomen ook op het traject van morgen zijn weer delen van wegen weggeslagen en moeten er aanpassingen aan de route gedaan worden.

1. Charles:
    13 maart 2015
    Wat een verhalen,lieve familie.
    Riek,je schrijft zoals je praat,dus we lopen/reizen op die manier met jullie mee en als we foto's kijken,zien we ook heel veel mooie plekken. We zijn blij dat jullie zo genieten en weten dat ons weer n mooi en uitgebreid fotoboek te zien krijgen,wat dan weer door Ruud wordt in elkaar gezet.
    Ga lekker door met genieten,de tijd vliegt alweer en doe voorzichtig(en niet TE bruin terugkomen)
    Riek,nog even dit,tante Rie krijgt vanaf begin deze week morfinepleisters,dan weet je genoeg.
    Zij heeft er vrede mee(zoals je weet) en ik heb haar vrijdag nog even gesproken en haar namens ons allemaal bedankt dat ze er voor ons allemaal was en een supertante was.
    Ook heb ik ,namens ons allemaal,een mooie bloemenkaart gestuurd,en haar wederom (bij wijze van spreke) de hemel ingesproken,en dat we allemaal trots op haar zijn en van haar houden.
    Tot de volgende keer
  2. Tonny en Cornelis:
    Hallo vakantiegangers,
    Sluit mij aan bij Els wat zij schreef,maar het blijft leuk jullie verhalen.Pak nog weleens de atlas om te kijken waar jullie zijn.Zo reizen wij een beetje mee.Ga lekker verder met de 2e helft van de reis,wij kijken uit naar het volgende verslag.
    Dinsdag met Cornelis bij Ineke geweest,heel gezellig.
    Groetjes Cornelis en Tonny.
  3. Tonia en Aad:
    13 maart 2015
    Interessante verhalen, ook wel spannend, maar hier ook hoor. De conducteurs van de treinen worden dagelijks in elkaar geslagen, dus je hebt nog geluk gehad met het parkeerprobleem. Fijne tijd verder!
  4. Ria en Dick:
    15 maart 2015
    Het was alweer een prachtig stukje van de reis. Complimenten aan de mensen die dit organiseren en iedere keer oplossingen moeten bedenken als de route schade heeft. Zal een hele klus zijn. Jullie zien veel en je schrijft alles erg beeldend, dus met de foto's erbij hebben we een goed idee van het land. Alleen de geuren en de warmte ontbreken maar die denken we er wel bij. Jullie zijn nu al in het binnenland en het zal wel behoorlijk warm zijn. Dus veel drinken..Water dan hé, de borrel is het slaapmutsje ;-)
    Groet van ons en reis voorzichtig.
  5. Ria & Johan:
    15 maart 2015
    Zo dat waren weer de nodig stadjes en om met jullie mee te lopen door het gebied Google we de plaatsen + de bezienswaardigheden / afbeeldingen / en dan is er heel wat posters te zien. Maar proeven en ruiken is natuurlijk wat anders. Nu op naar de bergen, ook daar zal het water huis gehouden hebben. Succes en vooral de nodige plaatjes schieten want daar zullen niet zo veel stadjes zijn maar wie weet groetjes
  6. Aria:
    16 maart 2015
    Wat is het toch leuk jullie te volgen! Ik heb al tegen Andre gezegd dat ik ook naar Marokko wil. Blijf zo leuk schrijven dan wordt hij ook vast enthousiaster! Misschien gaan Johan en Ria wel mee?